Friday, July 17, 2009

Sedihnyer...

Sayu hati aku bila anak tak ceria seperti sebelumnya...selalunya adief aktif...lari sana lari sini..suka usik kakak dia...gaduh, ketawa, gurau...perkara yang biasa dia buat tiap2 hari...tapi selepas adief demam 2 minggu yang lalu..semua dah jadi lain...tambahan adief x nak mkn x nak minum...

Isnin 6.07.09 - aku ambil keputusan cuti...tgk keadaan adief makin teruk...demam dari semalam tak kebah2..walaupun aku dah masukkan ubat buntut dan kasi ubat demam...risau aku dibuatnya...sepanjang malam aku berjaga...sapu tgn yang aku rendam dengan air sejuk aku tuam ke atas dahinya...masih lagi panas...ku ukur tahap kepanasan...masih lagi 40...puas aku pujuk supaya minum susu..tapi adief geleng kepala lemah...apa aku nak buat...tak pernah adief mcm nih...dah 2 kali pergi klinik, ubat pun dah abis...tapi adief masih macam tu jugak...

Tgh hari...hubby balik...dia kata dia amik 1/2 day...x sampai hati tgk keadaan adief mcm tuh...kami bawa adief pergi klinik...melihatkan keadaan adief masa tuh...doktor terus keluarkan surat hospital...adief diminta hantar terus ke wad kecemasan...

Sampai di hospital...adief diperiksa...adief kemudian dibawa untuk x-ray...keputusan x-ray mengesahkan hampir separuh dari paru-paru kiri adief terkena jangkitan kuman...aku dan suami saling berpandangan tanpa sepatah kata buat seketika...terperanjat dengan penerangan doktor...adief terus dimasukkan ke wad kanak2...hubby terus pulang mengambil apa yang patut kerana aku perlu bermlm di sana bersama hadief..nurse yang bertugas meminta supaya adief dihantar ke satu bilik dimana aku x dibenarkan masuk...aku terdengar adief menangis terjerit2.."Nanak! Nanak! Adu! Adu!..." menitis air mata kerana x sampai hati mendengar jeritan adief...keluar dari bilik adief masih nangis dan menyebut namaku..."Ummi....Ummiii..." aku terus dokong adief...adief diam di pangkuanku...perlahan2 aku gosok belakang adief...tgn adief telah berbalut..."Kita nak masukkan air.." kata nurse yang berada berhampiran aku...aku mengangguk faham...sbb aku dah berpengalam menjaga balqis 5 hari di hospital dulu...jadi aku tak berapa terperanjat sgt bila tgn adief dibuat mcm tuh..cuma aku x sampai hati jer...aku bawa adief ke katil yang dikhaskan untuknya...mujurlah...penjaga juga diberikan katil...kalau tak..ermm..taktauler camner nak tido..

7.07.09 - Hari ni adif kena puasa...sbb dr. kata dia kena buat rawatan physioteraphy...dr. nak buang lendir yang berlebihan kat paru2 dia...ehmm..cian dia...lemah sgt aku tgk...mase nurse amik nak g wat physo pun dia start melalak...aku buat x nampak...kalau x camner adief nak baik...lepas wat physo...mkn ubat dia terus tido...
begitulah seterusnya sehingga 2 hari berikutnya...keadaan adief nampak semakin pulih..dia dah aktif bermain...
8.07.09 - Sekali lagi hadif kena wat physo..nampak j bro yg dtg amik dia smlm dia dah nangis...nk wat camner...adif kena g jugak...camner adif nk baik..aku biarkan saja...lepas tuh adif dihantar k katil..kena mkn ubat selepas 1/2 jam...mlm kena masuk gas..untuk dia senang bernafas...mlm tido..pukul 3 nurse dtg cek suhu badan..kena mkn ubat..pukul 7 kena masuk gas lagi...
9.07.09 - Rutin yang sama...tp adif dah mula nak mkn..susu..senang rase hati...tapi dia punya mkn x hingat...sume dia bedal...takperler dik..janji mkn...
10.07.09 - Dr. dah sahkan adif sihat dan bole balikkkkk!!!!!!!!....yes!yes!yes!...akhirnya....semoga adif terus sembuh...

0 comments:

Post a Comment